CGTN: Ofcom withdraws UK broadcasting licence for Chinese state-owned news channel | UK News

Ofcom has withdrawn the UK broadcasting licence for the Chinese state-owned CGTN community following an investigation into the channel’s operations.

The UK regulator discovered that the corporate that owned CGTN – Star China Media Ltd – didn’t have editorial management over the news channel and was thereby in breach of laws.

Makes an attempt to rectify this by transferring management to a different organisation, CGTNC, have been additionally in breach as a result of Ofcom forbids licences to be held by networks managed by governments and CGTNC is “finally managed by the Chinese Communist Get together”, Ofcom concluded.

That utility was additionally “lacking essential info”, the regulator stated.

“Our investigation confirmed that the licence for China World Tv Community is held by an entity which has no editorial management over its programmes,” stated an Ofcom spokesperson.

“We have offered CGTN with quite a few alternatives to return into compliance, nevertheless it has not performed so. We now think about it applicable to withdraw the licence for CGTN to broadcast within the UK.”

The China World Tv Community (CGTN) is a state-owned group of news channels broadcasting internationally in 5 languages: English, Spanish, Arabic, Russian and French. Its European headquarters is in Chiswick, west London.

In 2018, the US Division of Justice pressured CGTN America to register as a “overseas agent”, reflecting its shut hyperlinks to the Communist Get together.

Ofcom is individually investigating the channel for bias in its reporting of the Hong Kong democracy protests and for broadcasting a confession given by a British journalist that was performed beneath duress.

Democracy protests erupted in Hong Kong last year
Picture:
Ofcom is individually investigating the channel’s reporting of the democracy protests in Hong Kong final yr

It isn’t the primary time that Ofcom has taken the dramatic step to revoke a broadcasting licence. Iranian state channel Press TV was pressured to stop broadcasting with rapid impact in 2012 when it was discovered to have flouted British broadcasting guidelines.

The channel was additionally “unwilling and unable” to pay a £100,000 superb given after an interview was broadcast with a sufferer of torture.